mandag 20. desember 2010



Denne boken har jeg begynt å lese på nå. Jeg fant den på biblioteket når jeg lette etter noe annet. Da jeg kom over bøker om emnet religion ble jeg fanget av tittlene Buddha og Dalai Lama.

Etter å ha vært i Thailand, sett kulturen, menneskene og måten de lever på, har jeg hatt lyst til å vite mer om  grunnverdiene som ligger bak. De fleste er buddhister og er veldig vennlige. De har godt humør, god humor og lever enkelt. Jeg kan ikke si at de tar seg selv så høytidelig, derfor tror jeg at de har det godt selv om de kanskje skulle ønske seg mer velstand.

I denne boken får du et lite og intenst "liksom" møte med Buddha. Han som grunnla Buddhismen. Hva han ville ha svart til spørsmål om hans erfaring, visdom og lærdom. Hva som skal til for å oppnå nirvana. Og nirvana, det er faktisk ingen skummel betegnelse på en åndelig avreise fra sinnet til noe som kan styre oss, som er ondt. Det er simpelthen et ord som betyr "utslukking". "Nirvana betyr frihet fra overdreven bekymring for seg selv og griskhet på egne vegne, frihet fra tilknytning til forestillingen om at du har et varig "jeg" eller evig sjel. Nirvana er ekte lykke som bringer ekte fred." (s. 47) 

Jeg tror alle mennesker som har levd på denne jorda har levd et liv som vi alle kan lære noe av. Selv om Buddhismen er en religion kan vi lære fra den uten at vi dermed sagt må bli Buddhister og tilbe Buddha.
Den freden vil jeg finne. Vil du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar