mandag 21. februar 2011

Odd Nerdrum

Første gang jeg fikk høre om Odd Nerdrum var fordi jeg skulle se ustilling av bildene hans på fylkesgalleriet i Telemark. Jeg fikk overhode ikke nok tid der inne. Med en gang jeg kom inn følte jeg meg sugd inn i en annen verden. Min egen verden av inntrykk, en verden hvor jeg kunne oppleve hva som helst.
Det var som om etthvert bilde hadde en egen stemme, sin egen unike historie å fortelle.
Jeg gikk omkring de enormt store bildene og nesten måpte, med store, undrende øyne.

Ingen av bildene fra ustillingen er å finne på nettet Kanskje de dukker opp etterhvert...


odd-nerdrum Pictures, Images and Photos

string260 Pictures, Images and Photos

dentures700 Pictures, Images and Photos


"Steinbeina" 
Resonnement over et kunstverk av Odd Nerdrum, stillt ut på telemarksgalleriet høsten 2009.

Stort rom
mange bilder
mennesker
er ikke alene

må prate
vil se
vil tenke
vil oppleve
vil være alene

jeg går alene
jeg ser på et bilde
et bilde
maleri med farger og ramme rundt

tanker
prøver å se mer
står der bare
søker
etter en opplevelse
noe fint godt og kjent

analyserer
jente og gutt ser jeg
hvorfor slår hun han?
stikkes i siden
ikke noe blod
Hammer?
er hun slem?
er visst ikke blod

drømmer
ja jeg forstår
uvirkeligheten kommer
er det galt å drømme?
noe en ikke har?

ønske og kreve
vil ha nå, nå med en gang
bestilles 180 cm høy
mørk
mild/sterk eller hot
mild takk

klage sendes
ikke god nok

en skuffelse det ble
om jeg bare kunne bestille
bare jeg kunne slå

hokkjern og hammer
ikke noe blod
bare fantasi

faktisk bare kjærlighet
en lengsel
god og sunn
etter nærhet med et annet menneske

kjærligheten kan ikke bestilles
jenta er heller ikke grotesk

jenta hogger i steinbeina til gutten
hun lager en skulptur

Bkl 19.10.09

Odd Nerdrum, Volunteer Pictures, Images and Photos

Odd Nerdrum Pictures, Images and Photos




Nora440 Pictures, Images and Photos


Her kan du lese mer om Nerdrum og kunsten (på engelsk): http://www.nerdruminstitute.com/main.php

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar